Każda osoba, która chce zostać przedsiębiorcą, musi liczyć się z tym, że będzie zmuszona stale uczyć się nowych rzeczy. Wszyscy doskonale wiemy, że świat stale ulega zmianie, dlatego nawet wieloletni profesjonaliści powinni przez cały czas dążyć do perfekcji i uzupełniać swoją wiedzę. Poszerzanie horyzontów, udoskonalanie się, czy podążanie za trendami to konieczność, która żadnemu właścicielowi firmy nie powinna być obca. Ludzie, którzy chcą prowadzić własny biznes, powinni zainteresować się systemami zarządzania jakości. Co warto wiedzieć na ich temat?
Spis treści
Czym jest system zarządzania jakością?
System zarządzania jakością to nic innego jak system składający się z procedur, metod, zasad, narzędzi, ludzi, opisów stanowisk pracy, a także relacji pomiędzy pracownikami. Celem tego wszystkiego jest osiągnięcie konkretnych celów jakości, które w danym momencie zostają założone. Nie możemy jednak zapomnieć, że system zarządzania jakością to bardzo obszerna definicja a ta, która została przedstawiona, może zostać uznana za bardzo ogólną. Spora część określeń odnosi się do bardzo szczegółowych kwestii, takich jak orientacja klienta, czy też podejście procesowe. Prawda jest jednak taka, że aspekty ty mają zastosowanie tylko i wyłącznie w konkretnych systemach zarządzania jakością, na przykład ISO 9001.
Jak dzielimy systemy zarządzania jakością?
Na przestrzeni lat podejście do systemów zarządzania jakością stale ulegało zmianie. W związku z tym także definicje ewoluowały do tego, co mamy teraz. Aktualnie możemy wyróżnić cztery podstawowe definicje kategorii. Jakie? Systemy zarządzania jakością zorientowane na:
- Wyniki przedsiębiorstwa;
- Funkcjonowanie organizacji;
- Kulturę organizacyjną;
- Klienta.
Czym charakteryzuje się każdy typ systemu zarządzania jakością? Przekonajmy się!
System zorientowany na wyniki przedsiębiorstwa
W tym wypadku mamy do czynienia z podejściem, którego celem jest stałe doskonalenie elastyczności oraz efektywności organizacji jako zupełnej całości. W tym celu wykonuje się ciąg określonych i skoordynowanych działań, których skutkiem powinno być wzmocnienie rynkowej pozycji firmy. Oczywiście niekiedy się to nie udaje, jednak jej samo ustabilizowanie zaliczane jest do sukcesów.
System zorientowany na funkcjonowanie organizacji
Z kolei rozwiązanie to skupia się przede wszystkim na zaplanowanych działaniach, które wykonywane są celem spełnienia wymagań użytkownika. Jest to o tyle trudne, gdyż muszą one zostać przeprowadzone przy zachowaniu określonego poziomu kosztów. Nie powinno nas dziwić to, że zarządzanie jakością wymaga od danej firmy zwrócenia uwagi klientów. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby przedstawić to pracownikom. Kiedy to zrobimy, zauważą oni, że ich ciężka praca pozytywnie wpływa na dane przedsiębiorstwo, co oczywiście powinno zostać nagrodzone.
System zorientowany na kulturę organizacyjną
Wiele osób uważa, że proces zarządzania jakością skupia się na wywoływaniu dobrego wrażenia. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, gdyż kluczową rolę odgrywa realne określenie możliwości uniknięcia wadliwości oraz znalezienie sposobów, które to utrwalą. Warto także zaznaczyć, że samo zarządzanie jakością to nie procedury, kryteria, metody, atesty, czy certyfikaty, to niezwykle szeroko pojęta kultura organizacji. To kompetencje pracowników są kluczowymi czynnikami sukcesu, dlatego należy zwracać na nie szczególną uwagę.
System zorientowany na klienta
Zrozumienie klienta to coś, co jest kluczem do niezwykle skutecznego zarządzania jakością. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie będzie zdobywało danych na temat swoich klientów, to ich wiedza na temat potrzeb konsumentów będzie niewystarczająca. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby zwracać szczególną uwagę na klientów. Nawet na jeden moment nie można zapominać, że to konsument oraz jego zadowolenie jest dla nas najważniejsze.
Jakie rodzaje systemów zarządzania jakością wyróżniamy?
- Lean management. To metoda bardzo efektywnego zarządzania produkcją. Skupia się ona na czasie dostawy, jakości produktów oraz racjonalnym wykorzystywaniu zasobów;
- Zarządzanie przez jakość. Skupia się na ciągłym dążeniu do doskonałości, celach strategicznych, a także zaangażowaniu całego zespołu wraz z kierownictwem;
- ISO 9001. To uniwersalna norma, z której może korzystać każda firma bez względu na jej wielkość. Musi ono po prostu prezentować odpowiedni poziom obsługi klienta i poziom zarządzania;
- Lean-Six sigma lub Six sigma. W przypadku tej normy najważniejsze jest skupienie na satysfakcji klienta.
Wyróżniam także takie formy jak Common assessment framework, Model nagrody im. W. Edwardsa Deminga, Model nagrody im. Malcolma Baldridge’a, czy Model EFQM.